Hugo de Haes

 
 

Gekoppeld rijden in Den Haag: meer capaciteit voor een groeiende regio

 
 

De regio tussen Den Haag Zuidwest, het centrum van Den Haag en Zoetermeer is volop in beweging. De bevolkingsgroei en de toenemende werkgelegenheid zorgen voor een stijgende mobiliteitsvraag. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden om de frequentie van het openbaar vervoer verder te verhogen beperkt. Hoe faciliteer je dan tóch meer reizigersvervoer, op een duurzame en toekomstbestendige manier? Vanuit DHM gingen we samen met HTM, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) en gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer aan de slag met een slimme oplossing: gekoppeld rijden.

 
 

Projectomschrijving

De gezamenlijke opgave was helder: vergroten van de vervoerscapaciteit op de drukke tramcorridor, zonder de dienstregeling te wijzigen. Door gekoppelde trams in te zetten – dus langere voertuigen met meer zit- en staanplaatsen – kan per rit meer capaciteit worden geboden. Maar dat vraagt om aanpassingen aan de infrastructuur, zoals het verlengen van haltes. Ook raakt het de leefomgeving van bewoners en gebruikers. Denk aan mogelijke hinder door trillingen of het verwijderen van parkeerplaatsen. Het project bracht dus niet alleen een technische, maar ook een maatschappelijke puzzel met zich mee.

Aanpak

DHM nam de regie in de verkenningsfase van het project en bracht structuur in een complex krachtenveld. We startten met het ophalen van input van alle betrokken partijen – van gemeenten en vervoerders tot bewonersvertegenwoordiging. Met een begeleidingsgroep waarin alle stakeholders waren vertegenwoordigd, werd gestuurd op samenwerking en gedeeld eigenaarschap.

Samen met deze groep identificeerden we de belangrijkste thema’s voor onderzoek: impact op geluid en trillingen, beschikbaarheid van voertuigen, ruimtelijke inpassing van perronverlengingen en effecten op de openbare ruimte. DHM coördineerde de benodigde onderzoeken en bundelde alle inzichten tot een samenhangend beeld. Zo ontstond er duidelijkheid over de consequenties van het project én over de maatschappelijke kosten en baten.

Resultaat

Het resultaat is een breed gedragen informatiebasis die als fundament dient voor bestuurlijke besluitvorming. Dankzij de zorgvuldige procesinrichting en actieve betrokkenheid van alle partijen is er draagvlak ontstaan voor de noodzakelijke ingrepen. Alle betrokkenen begrijpen nu waarom dit project nodig is en wat de gevolgen zijn. Dat maakt het makkelijker om richting te kiezen – en uiteindelijk om de tramcapaciteit daadwerkelijk te vergroten, zonder concessies aan leefbaarheid of kwaliteit.